ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΛΑΟΙ
ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ, ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΥ
ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗ- ΜΕΣΗ
ΑΝΑΤΟΛΗ
Πρόλογος
Τα τελευταία 100 χρόνια η βελτίωση του
βιοτικού επιπέδου οδήγησε σε αύξηση της κατανάλωσης της ζάχαρης άμεσα με
διάφορες μορφές (γλυκά, ποτά, καφέδες, snacks κλπ) και έμμεσα άλλων υδατανθράκων όπως π.χ. σε μορφή αμύλου ( ψωμί,
μακαρόνια , πατάτες κλπ).
Αυτό οδήγησε σε αύξηση της
τερηδόνας.
Στο ίδιο διάστημα ο άνθρωπος προσέχει
περισσότερο την στοματική του υγιεινή, κάτι που δεν έκανε ο άνθρωπος προηγουμένως.
Στην σημερινή εποχή, η Οδοντιατρική
επιστήμη με τις υψηλής στάθμης παρεχόμενες υπηρεσίες , η αλλαγή των κοινωνικών
προτύπων (όμορφο χαμόγελο, δροσερή αναπνοή ) και η γνώση πλέον των αιτίων
της καταστροφής των δοντιών , όπως επίσης της άμεσης σχέσης της στοματικής υγιεινής
με την γενική υγεία , οδήγησε κατακόρυφα την βελτίωση της κατάστασης της υγείας
του στόματος η οποία είναι ανάλογη με την βελτίωση του βιοτικού επιπέδου.
ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Αυτό φαίνεται σε γνάθο ανθρωπίνου
σκελετού 40.000 ετών που βρέθηκε στην Κίνα.

Ο άνθρωπος σπρωγμένος από το
ένστικτο για την ανακούφιση από τον πόνο κατέφευγε στη χρήση κυρίως φυτών,
πρωτόγονων φαρμάκων και μηχανικών μέσων που συνήθως συνδέονταν με μαγικούς
χειρισμούς και δεισιδαιμονίες.
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ
ΛΑΟΙ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ , ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ ΚΑΙ
ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΥ

Από τότε που υπάρχουν γραπτά και
ανασκαφικά στοιχεία, παρατηρούμε ότι όλοι οι λαοί , στους αρχαίους
χρόνους, αντιμετώπιζαν την τερηδόνα και τις αρρώστιες των
ούλων με θεοκρατικές αντιλήψεις κάτι σαν τιμωρία των θεών .
Αυτές τις αρρώστιες των δοντιών
και των ούλων των ανθρώπων εκείνων των εποχών προσπαθούσαν να τις αντιμετωπίσουν
με βότανα, αυτοσχέδια φάρμακα, "μαντζούνια" , ξόρκια , προσευχές και
επικλήσεις των θεών από αυτόκλητους θεραπευτές ,αστρολόγους , ιερείς
και μάγους.
Σε αρκετές
περιπτώσεις όλες αυτές οι ιδιότητες
συγκεντρώνονταν στο πρόσωπο ενός ατόμου το οποίο κατείχε
τεράστια δύναμη ,επιρροή και εκτίμηση μεταξύ
των ανθρώπων των κοινωνιών εκείνων των
εποχών. Ταυτόχρονα προκαλούσαν δέος και φόβο
για τις ικανότητες τους να επικοινωνούν με τα θεία!!!
Αυτή η προσπάθεια βέβαια τις περισσότερες
φορές δεν είχε αποτέλεσμα . Πέραν αυτών πολλές φορές μένουμε έκπληκτοι με
την επινοητικότητα και την “εφευρετικότητα” των θεραπευτών της εποχής.
ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗ
Κίνα

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι γνώσεις τους,
για την Ιατρική και βέβαια και για την Οδοντιατρική, να παραμείνουν για πολλούς αιώνες προσκολλημένες στις
δικές τους δοξασίες και πρακτικές όταν όλοι οι άλλοι λαοί ήδη είχαν κάνει
άλματα μπροστά στην κατανόηση της Επιστήμης της Ιατρικής , ειδικά μετά τις
βάσεις που έβαλε ο Ιπποκράτης.!

Δεν υπάρχουν αναφορές για προσθετικές
εργασίες.

Για τα προβλήματα των δοντιών υπήρχαν 26
σημεία βελονισμού σε διάφορα μέρη του σώματος όχι κατ’ ανάγκη στην περιοχή
του προσώπου. Έτσι υπήρχαν αρκετά σημεία στα πόδια και ένα σημείο στον
αγκώνα.
Χρησιμοποίησαν επίσης ένα είδος
καυτηριασμού σε διάφορα σημεία τα οποία ονόμαζαν σημεία ΒΟΧΑ, τον οποίον
χρησιμοποιούσαν σαν θεραπευτικό μέσο.
Όλες οι μέθοδοι καθώς και ο τρόπος
εφαρμογής των φαρμάκων , βασίζονταν
στην Ανατολίτικη Κινέζικη θεωρία της ζωτικής ισορροπίας, των ζωτικών σημείων,
των ζωτικών ουσιών και της ροής αυτών μέσα από τις οδούς επικοινωνίας.
Χρησιμοποίησαν διάφορα φάρμακα με διάφορα
περίεργα υλικά για μας σήμερα .
Τον 2ο μ.Χ. αιώνα οι
Κινέζοι χρησιμοποιούσαν σκεύασμα αρσενικού (επικίνδυνη
θανατηφόρα ουσία) για τη θεραπεία των τερηδονισμένων δοντιών από τον πόνο
.Αυτό πιθανώς γινόταν για να νεκρώσουν τον πολφό και την ανακούφιση από τον
πόνο. Δηλαδή έκαναν κατά κάποιο τρόπο Ενδοδοντική θεραπεία (απονεύρωση ).
Η χρήση του αρσενικού για τις απονευρώσεις
εφαρμοζόταν ακόμη και μέχρι πριν μερικές δεκαετίες σ’ όλον τον
“πολιτισμένο” κόσμο!
Είχαν χρησιμοποιήσει διάφορες ουσίες για
την λεύκανση των δοντιών και Οδοντόκρεμα χρησιμοποιήθηκε ήδη από το 300-500
π.χ., τόσο στην Κίνα όσο και στην Ινδία.!!!

Οι Κινέζοι ήταν από τους πρώτους ανθρώπους
να χρησιμοποίησαν ένα είδος οδοντογλυφίδας-οδοντόβουρτσας για να
καθαρίζουν τα δόντια και να κάνουν μασάζ στα ούλα !

Ο Μάρκο Πόλο αναφέρει ότι οι Κινέζοι
κάλυπταν τα δόντια τους με φύλλο χρυσού στο σχήμα του δοντιού για
καλλωπιστικούς λόγους.
Ινδία-Πακιστάν
Οι άνθρωποι του πολιτισμού των
κοιλάδων του Ινδού ποταμού , ακόμη και από τις αρχές
της περιόδου Harappan (περ. 3.300 π.Χ. ), είχαν
αρκετές αν και στοιχειώδεις γνώσεις της οδοντιατρικής.

Στην μέθοδο της προσθήκης ελλειπόντων
δοντιών χρησιμοποιούσαν δόντια από ελεφαντοστούν .
Την μέθοδο αυτή με τό σύρμα την ακολουθούν ακόμα οι Οδοντίατροι του
δρόμου που υπάρχουν σε μεγαλουπόλεις της σημερινής Ινδίας!
Σε κείμενα
αναφέρονται η χρήση διαφόρων εργαλείων όπως π.χ. της
οδοντάγρας. Μέχρι και αναφύτευση δοντιού αναφέρεται.
Επίσης εφάρμοζαν την προσθήκη πολυτίμων
λίθων στα δόντια τους. Θα λέγαμε εν συντομία ότι έδιναν μεγάλη
σημασία στα δόντια τους τόσο σαν στοιχείο ομορφιάς όσο και στοιχείο υγείας
εξυμνούσαν μάλιστα σε ποιήματα , ύμνους και λαϊκά τραγούδια τα όμορφα
δόντια.
Οι Βραχμάνες φρόντιζαν με μεγάλη επιμέλεια
τα δόντια τους και ειδικά κάθε πρωί μαζί με τις προσευχές
τους φρόντιζαν την περιποίηση των δοντιών τους .
Άλλες φυλές
μετά την συμπλήρωση της μόνιμης οδοντοφυΐας "λίμαραν"
τα δόντια τους σαν μέσο καλλωπισμού και ένδειξη τής τάξεως
τους.
Άλλες φυλές ήταν αντίθετες με τα λευκά
δόντια και με διάφορους τρόπους τα "έβαφαν" μαύρα.
Ο Μάρκο Πόλο αναφέρει ότι συνάντησε στις
Ινδίες φυλές με μαύρα δόντια .

Τα στοιχεία έχουν βρεθεί σε 11
δόντια κρανίων που χρονολογούνται από
το 7.000-5.500 π.χ.
Σ’ αυτά φαίνεται καθαρά με
τις ισοδιαμετρικές οπές πού υπάρχουν , ότι έγιναν τεχνητά για
πιθανή ανακούφιση από πόνο, όπως ακριβώς γίνεται σήμερα με τα σύγχρονα μέσα.

ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Μεσοποταμία-Σουμέριοι(3.000π.χ.-
1.500π.χ.)
Ο Κώδικας του Χαμουραμπί (περ. 1900
π.Χ.) , (μια κωδικοποιημένη αναγραφή των νόμων της εποχής σε μια στήλη από
βασάλτη) , ρίχνει φως στην εξέλιξη της Ιατρικής εκείνη την εποχή.
Αυτό δείχνει ότι ήδη από το 2.500 π.Χ. το
ιατρικό επάγγελμα (συμπεριλαμβανομένης της οδοντιατρικής) ελεγχόταν από
την κεντρική κυβέρνηση. Στον 18ου αιώνα π.χ. το επάγγελμα είχε μεγάλη
αίγλη. Οι αμοιβές ρυθμίζονταν από την κυβέρνηση ανάλογα με τη θέση και
την τάξη του ασθενούς.
Προβλέπονται κυρώσεις για αμέλεια ή
ανεπιτυχή θεραπεία. Η εσχάτη των ποινών δεν ήταν ο θάνατος, αλλά η
αφαίρεση αδείας του γιατρού.

Ωστόσο, οι χειρουργοί δεν ήταν ιερείς για
τους οποίους προβλέπονται αρκετά στοιχεία στον κώδικα.
Προφανώς η οδοντιατρική θεραπεία ήταν στα
χέρια των γιατρών και όχι σε χειρουργούς.
Στον Κώδικα του Χαμουραμπί αναφέρεται δύο
φορές την εξαγωγή του δοντιού, καθώς σχετίζονται με τιμωρία.
Στην Μεσοποταμία συνήθιζαν να καθαρίζουν
τα δόντια τους με την Οδοντογλυφίδα-Οδοντόβουρτσα όπως και στην Κίνα.
Οι Μεσοποτάμιοι το αναφέρουν σαν
Siwak, και το έφτιαχναν από βελόνες σκαντζόχοιρου, φτερά πουλιών ,
ξύλινα αγκάθια, ρίζες η βλαστούς φυτών.

Στοματική Υγιεινή ασκήθηκε από τους
Σουμέριους από το 3.000 π.Χ., και περίτεχνα διακοσμημένα οδοντογλυφίδες χρυσού
που βρέθηκαν στις ανασκαφές στην Ούρ στη Μεσοποταμία δείχνουν ενδιαφέρον για
την καθαριότητα του στόματος.
Ασσύριοι
(2.500 π.χ.-612π.χ.)

Η Ασσυρo-Βαβυλωνιακή φαρμακοποιία περιείχε 250
φαρμακευτικά φυτά, 120 ανόργανες ουσίες και 180 άλλα φάρμακα δεν έχουν ακόμη
προσδιοριστεί.
Δύο συνταγές από την αρχαία Ασσυρία -
Βαβυλωνία είναι σημαντικές στην ιστορία του στόματος υγιεινής.
Η πρώτη προορίζεται για την αφαίρεση της
οδοντικής πλάκας που αποτίθεται επί των οδόντων, για την λεύκανση αποχρωματισμένων δοντιών και την αποφυγή της δυσάρεστης αναπνοής. Παρασκευάζεται ένα μείγμα από "άλας της Akkad” , Ammi και Lolium (βότανα), και
τερεβινθελαίο πεύκου ". Το μίγμα εφαρμόζεται στα δόντια και στη συνέχεια
τρίβονται . με το δάχτυλο. Μετά το στόμα έπρεπε να ξεπλυθεί με ένα μείγμα
από "kurunnu-μπύρα, λάδι και μέλι"
Η δεύτερη συνταγή περιγράφει μία μέθοδο
καθαρισμού του στόματος ιδίως όταν ένα άτομο έχει «πρόβλημα στο στόμα"
Γράφει η συνταγή "Αν το στόμα ενός
ανθρώπου έχει πρόβλημα , θέλεις μείγμα Lolium(βότανο) με καλό νερό, αλάτι , στυπτηρία και ξύδι. Αυτό
το διάλυμα το αφήνεις κάτω από τα αστέρια.
Το πρωί, πριν φάει καθαρίζει το
στόμα του μ’ αυτό".
Φοίνικες (2.000
π.χ.-900 π.χ.)
Γραπτά στοιχεία δεν υπάρχουν.

Σ’ ένα τμήμα γνάθου γυναίκας , υπήρχε
πρόθεση από χρυσό σύρμα που έπιανε από τον αριστερό στον δεξιό κυνόδοντα
και περιελάμβανε και τους τομείς εκ των οποίων οι δύο (αριστερός κεντρικός και
πλάγιος ) ήταν πρόσθετα φυσικά δόντια στην θέση των αντιστοίχων ελλειπόντων .
Αυτό το εύρημα δείχνει την γνώση εκ
μέρους των Φοινίκων της τεχνικής της πρόσθεσης ελλειπόντων δοντιών(!?)
Εβραίοι

Μαρία Ειρήνη
Κριτσωτάκη
Φοιτήτρια
Οδοντιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ
Η πρώτη ανάρτηση της Μαρίας -Ειρήνης Κριτσωτάκη στο blog Kiss & Smile σαν Φοιτήτρια της Οδοντιατρικής Σχολής .
ΑπάντησηΔιαγραφήΠεριμένουμε και τα υπόλοιπα!
Εύχομαι καλή επιτυχία στήν νέα συνεργάτιδα του blog !!!