Τετάρτη, 13 Μαρτίου 2013

ΑΣΘΕΝΗΣ και ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ :Οδηγίες για να κάνουν την ζωή και την θεραπεία εύκολη για σας και τον γιατρό σας.- Κλινική Εξέτασις-Σχέδιο Θεραπείας

Οδηγίες για το Ιατρείο

Κλινική εξέταση και Σχέδιο θεραπείας




Έχετε κλείσει ραντεβού και είσαστε έτοιμος για την συνάντηση  και την αντιμετώπιση του προβλήματος  σας.

· Αν το Ιατρείο εργάζεται με ραντεβού ακριβείας, μην πηγαίνετε με καθυστέρηση  πάνω από 10 λεπτά παρά μόνο αν έχετε ειδοποιήσει εγκαίρως. Το πιο πιθανό , αν πάτε πολύ καθυστερημένα, η προγραμματισμένη θεραπεία να  μην εκτελεσθεί η να εκτελεσθεί πλημμελώς.
· Εφ' όσον αγχώνεστε από την ιδέα του ραντεβού με το Οδοντίατρο , μην πηγαίνετε πολύ ώρα πριν, ώστε να μην είσαστε αναγκασμένος να περιμένετε επί μακρόν,  που έχει ως αποτέλεσμα ν' αυξάνει την ένταση σας.

Παλαιός Ασθενής

· Ενημερώστε εάν υπάρχει αλλαγή της Υγείας σας από τότε που είχατε την τελευταία συνάντηση.
· Ενημερώστε εάν παίρνετε νέα φάρμακα και για ποιό λόγο.
· Ενημερώστε εάν έχουν αλλάξει στοιχεία όπως διεύθυνση, τηλέφωνο, κινητό .
· Εάν υπάρχει κάποια ξεχασμένη (;!) οικονομική υποχρέωση από προηγούμενη θεραπεία θυμηθείτε την και εξοφλήστε την άμεσα  με το νέο ραντεβού. Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους!. Άλλωστε δεν νομίζω να θέλει κάποιος να εργάζεται χωρίς να πληρώνεται. Και οι Οδοντογιατροί είναι και αυτοί  εργαζόμενοι και μάλιστα με πολλά έξοδα περισσότερα από κάθε άλλη ιατρική ειδικότητα!
· Αυτή η κίνηση θα δημιουργήσει ένα καλό κλίμα και θα ξεχαστεί κάθε παλιά δυσαρέσκεια.


Νέος Ασθενής

· Εφ’ όσον  είναι η πρώτη συνάντηση σας με τον συγκεκριμένο Οδοντογιατρό , δώστε τ’ ακριβή ατομικά στοιχεία (Διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ) τα οποία είναι υποχρεωμένος ο Γιατρός να καταχωρεί σε ειδικό βιβλίο (Βιβλίο Ασθενών).
· Ενημερώστε τον γιατρό σας για τον ασφαλιστικό φορέα και πιθανή Ιδιωτική Ασφαλιστική Κάλυψη.
· Ενημερώστε τον για το πρόβλημα σας εκθέτοντας αναλυτικά το ιστορικό του προβλήματος και γενικά το Οδοντιατρικό σας Ιστορικό.

· Δώστε ότι στοιχεία έχετε στην διάθεση σας τα οποία μπορούν να βοηθήσουν( ακτινογραφίες παλιές η νέες , εκμαγεία, εξετάσεις βιβλιάρια υγείας κλπ.)
· Δώστε στο γιατρό σας να καταλάβει ποια είναι η προτεραιότητα για σας. Το λειτουργικό; , το αισθητικό ;, το οικονομικό ;, το μόνο που σας ενδιαφέρει να μην πονάτε ;, σας ενδιαφέρει μια προσωρινή λύση ;, έχετε πρόβλημα χρόνου ;, είναι  θέμα απόστασης ; . Ιεραρχήστε αυτά και ότι άλλο σας  απασχολεί και δώστε το να το καταλάβει και ο γιατρός σας.
·  Δώστε ότι άλλο στοιχείο σας ζητηθεί .
· Δώστε την ακριβή ηλικία σας. Οι κυρίες δεν πρέπει να κρύβουν  χρόνια από την ηλικία τους, ούτε  και την πραγματική ορμονική τους κατάσταση ( πολυκυστικές ωοθήκες, περίοδος, αντισυλληπτικά , ορμόνες .κλιμακτήριος, εμμηνόπαυση κλπ).
· Ενημερώστε πλήρως για την κατάσταση της Γεν. Υγείας σας όπως σάκχαρο, καρδιαγγειακές παθήσεις, νοσήματα αίματος, ήπατος, λοιμώδη νοσήματα , πραγματοποιηθείσες  εγχειρήσεις καθώς  και τα φάρμακα που παίρνετε  , παρ' όλο πού νομίζετε ότι είναι άσχετα με το Στόμα.
· Το Ιατρικό Ιστορικό έχει άμεση σχέση με την διάγνωση , την δική σας προφύλαξη από πιθανά προβλήματα την ώρα της θεραπείας καθώς και την προφύλαξη του γιατρού και των υπολοίπων ασθενών.
· Ενημερώστε τον για το Οικογενειακό Ιατρικό Ιστορικό όπως σάκχαρο, καρκίνος, περιοδοντίτιδα και ότι άλλο σας ζητηθεί.
· Ενημερώστε εάν έχετε προβλήματα αλλεργίας σε διάφορα υλικά η φάρμακα.
· Αν σας έχει υποδειχθεί από άλλο γιατρό όπως παθολόγο, καρδιολόγο η κάποιον άλλον να παίρνετε κάποιο φάρμακο πριν την Οδοντοθεραπεία,  ενημερώστε τον Οδοντογιατρό γι’ αυτό.
· Αν χρειαστεί μπορεί να σας ζητηθεί το τηλέφωνο του Παθολόγου γιατρού που σας παρακολουθεί.
· Ενημερώστε εάν κάνετε εξαντλητική δίαιτα, εάν είστε η έχετε σκοπός να μείνετε έγκυος .

· Ενημερώστε αν και πόσο καπνίζετε.
· Ενημερώστε ότι έχει σχέση με διατροφικές σας  συνήθειες που έχουν σχέση με υψηλή κατανάλωση ζάχαρης.
· Και βέβαια ενημερώστε επακριβώς για την στοματική σας Υγιεινή . Χρόνος, τρόπος και συχνότητα βουρτσίσματος , είδος βούρτσας, χρήση νήματος, χρήση στοματικών διαλυμάτων κλπ .
· Όλα τα πιο πάνω  παίζουν σπουδαίο ρόλο στον ακριβή καθορισμό των αιτίων διαφόρων παθήσεων των δοντιών , των ούλων, του περιοδοντίου και του στόματος γενικά.
· Μπορεί να σας ζητηθεί να υπογράψτε το Ιατρικό σας Ιστορικό. Είναι νόμιμο και εξασφαλίζει τον γιατρό από απόκρυψη σοβαρών νοσημάτων. Αν θέλετε μπορείτε να ζητήσετε αντίγραφο του Ιατρικού σας Ιστορικού.
· Αν έχετε κακές εμπειρίες από άλλον Οδοντογιατρό στο παρελθόν ( φόβος γενικά, φόβος του αίματος, φόβος της ένεσης κλπ) ενημερώστε έγκαιρα.

Κλινική Εξέταση

· Μετά την λήψη του Ιατρικού Ιστορικού και του Οδοντιατρικού Ιστορικού θα γίνει η κλινική εξέταση στο Ιατρείο.
· Η κλινική εξέταση εκτός από το πρόβλημα που σας απασχολεί θα γίνει εξέταση όλου του στόματος ( δόντια , χείλη , παρειές, υπερώα, γλώσσα , βλεννογόνος, ούλα ).
· Η εξέταση δεν αφορά μόνο τις τερηδόνες και τις περιοδοντικούς  νόσους αλλά και κάθε τι το οποίο ξεφεύγει από το φυσιολογικό ώστε να προληφθεί η να ανακαλυφθεί κάποια σοβαρή νόσος στα αρχικά στάδια. π.χ. καρκίνος του στόματος ο οποίος αντιστοιχεί στο 4-6% των συνολικών καρκίνων του σώματος.

· Στην κλινική εξέταση μπορεί να χρειασθεί να χρησιμοποιηθούν και αλλά μέσα πέρα της οπτικής εξέτασης. Π.χ. ακτινογραφίες, συσκευές laser ανίχνευσης τερηδόνων, ηλεκτρ. δοκιμαστές πολφού, ενδοστοματικές κάμερες κλπ.
· Πολλές φορές υπάρχουν βλάβες στα δόντια και στο περιοδόντιο ( Τερηδόνες, αποστήματα, συρίγγια, κατάγματα, αποτριβές κλπ) τις οποίες ο ασθενής δεν μπορεί ν’ αντιληφθεί είτε διότι δεν δίνουν συμπτώματα, είτε  διότι είναι σε σημεία μη ορατά η δεν έχει  την γνώση και την εμπειρία για να καταλάβει την σοβαρότητα και την αναγκαιότητα της θεραπείας.
· Λόγω των ανωτέρω, αρκετές φορές μένει η αμφιβολία στον ασθενή αν και κατά πόσο θα πρέπει να γίνει η προτεινόμενη θεραπεία (Σφράγισμα, Ενδοδοντική Θεραπεία (απονεύρωση), Απόξεση, Εξαγωγή κλπ). Σε αυτή την περίπτωση ζητείστε με ένα καθρέπτη η άλλα βοηθητικά μέσα ( βιντεοκάμερα, ακτινογραφία, ανιχνευτές Laser , ειδικά εργαλεία κλπ) να σας δείξει και να σας εξηγήσει την κατάσταση και το σχέδιο θεραπείας.
· Η πλήρης εξήγηση θα εξαφανίσει κάθε περίπτωση καχυποψίας με ό τι αυτό σημαίνει.
· Αν δεν υπάρχει εμπιστοσύνη προς τον θεράποντα για οποιοδήποτε λόγο καλύτερα ν’ αλλάξετε γιατρό!
· Ανεξάρτητα για τον λόγο που προσέρχεστε στο Οδοντιατρείο ζητήστε πλήρη εξέταση όλου του στόματος .Η ενημέρωση της υπάρχουσας κατάστασης ποτέ δεν κάνει κακό και μπορεί να προλάβει σοβαρές περιπτώσεις καρκίνου του στόματος η ν' ανιχνεύσει πρόδρομα συμπτώματα παθήσεων άλλων συστημάτων.

Σχέδιο Θεραπείας

· Ζητήστε πλήρες σχέδιο θεραπείας και Οικ. Προϋπολογισμό.

· Ζητήστε την εκτίμηση του χρόνου διάρκειας της θεραπείας (αριθμός , διάρκεια και  συχνότητα ραντεβού κλπ).
· Ζητήστε  την ανάλυση του σχεδίου θεραπείας και τα στάδια της .
·  Ρωτήστε τι είδους Υλικά θα χρησιμοποιηθούν και αν έχουν ISO και CE , τι είδους προσθετική εργασία και από τι Υλικά, αν το Οδοντ. Εργαστήριο έχει ISO , είναι επαρκώς εξοπλισμένο και αν χρησιμοποιεί εγκεκριμένα υλικά.
·  Ρωτήστε αν στο τέλος της θεραπείας θα σας δώσει αναλυτικά κατάλογο με  τις εκτελεσθείσες εργασίες και τα χρησιμοποιηθέντα Υλικά.
·  Ρωτήστε επίσης την εκτίμηση του χρόνου διάρκειας της ακεραιότητας της εργασίας   και υπό ποιες προϋποθέσεις. 
· Αν δεν μπορείτε να ανταποκριθείτε οικονομικά κάντε Οικ. Διακανονισμό. 
· Σε ορισμένες περιπτώσεις απαιτείται προκαταβολή με την έναρξη της θεραπείας η σε ορισμένα στάδια αυτής λόγω υψηλού κόστους  σε υλικά και εργαστηριακό κόστος.
· Στην σημερινή εποχή τα περισσότερα Ιατρεία δέχονται πιστωτικές κάρτες και μέσω αυτών μπορείτε να πληρώσετε σε άτοκες δόσεις.
· Εάν δεν χρησιμοποιείτε πιστωτική κάρτα μπορείτε να υπογράψτε συναλλαγματικές.
· Αυτές θα σας βοηθήσουν να πληρώσετε τμηματικά ειδικά αν θέλετε να κάνετε όλο το σχέδιο θεραπείας  το κόστος του οποίου δεν είναι δυνατόν να έχετε πληρώσει με την λήξη της θεραπείας.
· Οι συναλλαγματικές βοηθούν την Οικον. Λειτουργία του Οδοντιατρείου διότι οι συναλλαγματικές αυτές μπορεί να μετακυληθούν  σε Προμηθευτές Οδοντ. Υλικών  και Οδοντ. Εργαστήρια.
· Όταν συμφωνήσετε στο Σχέδιο Θεραπείας και στο Οικονομικό θα σας ζητηθεί να υπογράψετε ένα τυπικό συμφωνητικό    το οποίο θα περιλαμβάνει το σχέδιο θεραπείας και το συμφωνηθέν ποσό. (Αυτό επιβάλλει ο Ο.Σ.Α. και συμφέρει και εσάς)
· Ακόμη και αν δεν κάνετε όλη την θεραπεία ενημερωθείτε για τα προβλήματα και μάλιστα με κλιμακωτή κατάταξη (Άμεσα, επείγοντα, σε 6 μήνες κλπ) και ζητήστε το επί μέρους οικονομικό κόστος. Είναι χρήσιμο το να ξέρετε και να προγραμματίστε  την θεραπεία τους.
· Επανέλθετε το συντομότερο  για την υπόλοιπη θεραπεία,  ώστε και το κόστος  να μην ανεβαίνει  και απώλειες να μην υπάρχουν. Το αύριο πάντοτε πληρώνεται ακριβότερα από το σήμερα. Θεραπευτικά και Οικονομικά.
· Στην διάρκεια της θεραπείας που συμφωνείτε να κάνετε , προσπαθήστε να είσαστε οικονομικά ενήμερος. Αυτό βοηθάει και την Οικ. Διαχείριση του Ιατρείου και είτε μας αρέσει είτε όχι δημιουργεί ένα καλό κλίμα συνεργασίας πού επιδρά στην καλύτερη επικοινωνία και επομένως  συμβάλει στο καλύτερο θεραπευτικό αποτέλεσμα.
· Καθυστερήσεις στην πληρωμή δημιουργεί δυσφορία και δυσλειτουργία του Ιατρείου. Μην μένετε στο απλοϊκό " Ο γιατρός δεν έχει ανάγκη" . Όλοι έχουν ανάγκη να αμείβονται έγκαιρα για την εργασία τους. Και αυτοί προγραμματίζουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις βασιζόμενοι στην δικιά σας οικονομική συνέπεια.
· Εάν στην διάρκεια της θεραπείας αλλάξει το σχέδιο λόγω νέων ευρημάτων, και δεν ενημερωθείτε για Οικονομικές επιπτώσεις εκ παραδρομής , ζητείστε να μάθετε εάν υπάρχει Οικονομική επίπτωση.
· Αυτή μπορεί νέα πρόσθετη δαπάνη αλλά μπορεί και να είναι μείωση εάν αποφασισθεί να μην γίνει μία προγραμματισμένη εργασία λόγω αλλαγής των δεδομένων.
· Έχετε υπ' όψιν σας ότι πολλές φορές δεν είναι δυνατόν να προεξοφληθεί το σχέδιο θεραπείας για καθαρά Τεχνικούς η θεραπευτικούς λόγους  οπότε δεν είναι δυνατόν να προκαθορισθεί και το Οικονομικό.
· Εάν έχετε προβλήματα φοβίας και γνωρίζετε τον Οδοντογιατρό σας για πρώτη φορά και αυτός δεν γνωρίζει τις αντιδράσεις σας καλό είναι στο πρώτο ραντεβού να γίνει απλώς η εξέταση και το σχέδιο θεραπείας.


Όλα τα πιο πάνω είναι για ένα σύγχρονο σωστά οργανωμένο Οδοντιατρείο, το οποίο κρατάει αρχεία για τους ασθενείς του και μπορεί να συμβουλευτεί ανά πάσα στιγμή  για ότι σας αφορά, την ώρα της θεραπείας , μετά από λίγες μέρες  η ακόμη και μετά από πολλά χρόνια.
Αυτή είναι η σωστή διαδικασία για να ξεκινήσετε μια σωστή συνεργασία η οποία θα οδηγήσει σ’ ένα σωστό θεραπευτικό αποτέλεσμα το οποίο θα ικανοποιήσει και εσάς και τον γιατρό σας.
Για να γλυτώσετε χρόνο , πόνο, χρήμα και κυρίως για να γλυτώσετε τα δόντια σας.
Και να συνεχίσετε να έχετε ένα γλυκό φιλί  και ένα όμορφο χαμόγελο.

Και να έχετε υπ’ όψιν σας ότι ένας ενημερωμένος ασθενής   είναι ένας ασθενής με τα λιγότερα προβλήματα!

Κριτσωτάκης Σταύρος
Χειρ. Οδοντίατρος

Κριτσωτάκη Μαρία Ειρήνη
Φοιτ. Οδοντιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.